Ett Sargat Hjärta
Production Anna Holter + Company
World Premiere: 5th October 2024
Teater Giljotin Stockholm
Cast:
Elle Kari Bergenrud, Karu Wallin, Erwin Semler
Artistic Team:
By: Anna Holter and Kristian Hallberg
Text: Kristian Hallberg
Director, choreographer and adapted manuscript: Anna Holter
Music: Rikard Borggård
Stage- and costumedesign: Tilda Aspelin
Light and technique: Emil Olsson
Consulting producent: Ulrika Skoog Holmgaard
Production and directing assistant: Daria Semenova
Grafic design: Henning Lindahl
Outside eye: Johannes Schmid
Length: 60 minutes
Recommended from 15 years.
TICKETS:
Kulturbiljetter.se
"Ett sargat hjärta. Även oskyldiga offras på offentlighetens schavott...
Dramatikern Kristian Hallberg, alltid lika intressant, undersöker ofta olika företeelser genom ett slags snedbelysning. ”Ett sargat hjärta” skildrar i textfragment faktiska och påstådda övergrepp och konsekvenserna av dem – men också hur vår samtid har makt att såväl skapa som krossa individer...
Konturerna är delvis igenkännbara för den som så vill, men mer intressanta som skildringar av strukturer, om rädslan för att smittas av den moderna pest Skandalen kan utgöra. Samtliga är del av en mediestinn nutid men också urgröpta av den...
Regissören och koreografen Anna Holter har skapat en timslång iscensättning runt dessa textskärvor. Ett grått rum, fyllt av suggestiva stämningar och musik av Rikard Borggård. Mellan orden ägnar sig aktörerna åt fysiska, kroppsliga ute- och inneslutningar men också en tydlig och brutal form av internerat självhat. Särskilt den sista delen drabbar då den antydda personen detta möjligen skildrar uppenbarligen är oskyldig, men utsatt för just den mediala mekanism som skapar och förgör identiteter och självbilder. Iscensättningen fångar ett våld som drabbar alltför många helt skoningslöst. Offentligheten som schavott...
Jag är rätt skakad när jag lämnar Teater Giljotin. Inte av indignation över eventuella övergrepp utan mer över beskrivningen av hur obevekligt en Jantestruktur av mediala domar drabbar. Också då faktiskt oskyldiga.” SvD, 7 oktober 2024 Lars Ring
Vad styr egentligen i dagens samhälle, och vem har i slutänden ansvar för vad? Ett Sargat Hjärta är en berättelse om förödande konsekvenser av det vi kallar cancelkultur. Är det rätt att förlora sina vänner, arbeten och sammanhang för en uttalad åsikt, för ett diffust skitigt förflutet, för något man gjort som varit förkastligt eller ett brott man anklagas för? Och går det att förklara sig, ge en ursäkt, även om man påstår sig inte riktigt komma ihåg hur det man nu sägs ha gjorts gjordes?
Och vem eller vilka dömer, när fallet blir offentligt, den anklagade publicerad med namn och bild? Tillfredsställelse av hämnd, att får vara på rätta sidan, att få vara en i mängden av dem som sätter dit den utpekade skyldige när rättsväsendet inte når adekvata resultat.
Glömmer vi bort själva sakfrågan när vi stirrar oss blinda på att förinta den som gjort fel?
Eller är det exakt det som krävs för att nå förändring?
Det var en revolution. Folket tar över makten. Folket dömer vad som är rätt eller fel. Och det är inte mer än rätt att huvuden rullar under en revolution. Våra huvuden rullade i den revolutionen, våra instagram fylldes av bajsemojis och våra facebook-konton hackades. Vi kanske är mitt i den fortfarande, revolutionen. Jag tror vi är det.
På scenen står en skådespelare, en dansare och en rörelsebaserad skådespelare som dyker ner i, och ställer frågor kring cancelkulturen.
Is it right to lose one's friends, jobs, and connections for an explicitly stated opinion, for something that was done in the distant past, for something that was reprehensible or a crime one is accused of? And can one excuse oneself, offer an apology, even if one claims not to remember exactly how, the thing one is accused of, was done?
And who or whom judges, when the case becomes public, when the accused is published with named and photograph? The satisfaction of taking revenge, being on the right side, being one of those who puts the accused in their place when the justice system does not produce adequate results.
Do we forget the actual issue when we blindly focus on destroying the one who has done wrong? Or is that exactly what is needed to achieve change?
It was a revolution. The people take over power. The people judge what is right and wrong. And it is only right that heads roll during a revolution. Our heads were rolling in that revolution, our Instagram was filled with poop emojis and our Facebook accounts were hacked. We may be in the midst of it still, the revolution. I think we are.
On stage stands an actor, a dancer, and a movement-based actor who dives into and raises questions about cancel culture.